Ondernemers zijn gewoon mensen. Maar ze zijn geen consumenten. Bij het aangaan van een overeenkomst, gelden andere regels voor een ondernemer dan voor een consument. Daarom moet je als bedrijf extra opletten als je producten of diensten afneemt. Dit is wat veel ondernemers over het hoofd zien, volgens HelloLaw, een start-up voor juridisch advies.
Als ondernemer sluit je regelmatig overeenkomsten ‘op afstand’ – online of via de telefoon. Van zakelijk internet tot het registreren van een domeinnaam. Snel en efficiënt; niets mis mee. Maar wat als je toch twijfelt over je beslissing?
Minder bescherming
Thuis, als consument, krijg je altijd 14 dagen bedenktijd. En besluit je het telefoonabonnement of de groene stroom toch niet af te nemen, dan zie je binnen de bedenktermijn gewoon af van de koop, af, zonder verdere gevolgen. Deze consumentenbescherming geldt echter niet voor bedrijven. Wie als ondernemer via de telefoon of mail iets bestelt, heeft geen bedenktijd. De wet gaat er hierbij van uit dat ondernemers meer verstand van zaken hebben en zich beter verdiepen in de diensten en producten die ze afnemen.
Zit je altijd vast aan je overeenkomst?
Als je je toch bedenkt, ben je afhankelijk van de welwillendheid van je leverancier. Misschien is hij coulant genoeg om te ruilen of je een ander voorstel te doen. Maar als die optie niet is vastgelegd in het contract of in de algemene voorwaarden van je leverancier, dan ben je juridisch gezien gebonden aan je overeenkomst. Wanneer je nieuwe aankoop simpelweg niet goed werkt, kun je je uiteraard wel altijd beroepen op non-conformiteit: je leverancier moet zorgen dat zijn spullen of diensten wel werken zoals ze bedoeld zijn.
Zo bescherm je jezelf beter als ondernemer
Wat niet in de wet staat, kun je natuurlijk wel zelf vastleggen. In de overeenkomst met je leverancier kun je bijvoorbeeld extra afspraken opnemen. Bijvoorbeeld over een bedenktijd, of over garantie voor het geval je nieuwe online software tegenvalt. Klinkt logisch? Zeker, maar juridisch dienstverlener HelloLaw krijgt zeer regelmatig vragen van ondernemers over contracten die zij bijvoorbeeld via de telefoon zijn aangegaan. Denk als ondernemer dus twee keer na voordat je zo’n zakelijke overeenkomst aangaat.
Stel je vraag aan HelloLaw
Of stuur een whatsapp
Juridisch advies over een zakelijke overeenkomst?
HelloLaw geeft ondernemers snel en eenvoudig juridisch advies. Of je nu vragen hebt over een zakelijk contract of over een geschil met een leverancier. Met een zakelijk abonnement bij HelloLaw krijg je toegang tot onbeperkt juridisch advies. Start met HelloLaw
Dit is het zesde artikel in een reeks van De Maand van Juridisch advies. De maand van Juridisch advies wordt mogelijk gemaakt door HelloLaw. Wij zijn er voor jouw onderneming met snel, praktisch en begrijpelijk juridisch advies.
Lees ook
-
Dit is wat zzp’ers en bedrijven nu moeten weten over DBA, de freelance-wet die tot 2020 op pauze staat
-
Deze start-up wil de ANWB van de legal-wereld worden
-
Vincent Everts kreeg een boete in zijn zelfrijdende Tesla. Die vecht hij aan
-
Overuren uitbetalen? Deze drie dingen moet je als ondernemer weten over overwerk